Recept på en lyckad e-handel
Publicerad 19 jun 2014
E-handelLiljekvists motor är Sveriges största återförsäljare av Husqvarnas produkter för skog och trädgård. Liljekvists har butiker i Laholm och Ängelholm. Sedan 2013 har man även en tredje marknad via sin försäljning på webben.
Vi på DigiFactory har haft förmånen att samarbeta med Liljekvists sedan 2008. Under våren 2013 togs en första version av e-handel fram. Målet var att med kort varsel möta sommarens försäljning och prova vad e-handelssegmentet kunde generera för försäljning i denna bransch. Resultatet blev långt över förväntan.
Inför 2014 har vi tillsammans tagit fram en ny version av butiken på nätet. Målsåttningen med den nya webbutiken har varit följande;
- Ge besökaren en bra upplevelse oavsett vilket media som används. Löstes genom att bygga hela e-handeln med responsiv design.
- Det ska vara tydligt och överskådligt. Stor vikt har lagts vid struktur och användarvänlig design.
- Det ska vara tryggt att handla hos Liljekvists. Certifiering av Trygg e-handel, tydlig information kring köpvillkor mm.
- Det ska vara enkelt att handla. Butikens köpflöden är väl genomtänkta och det är enkelt att betala även via en mobil.
- Liljekvists ska vara sökbara. Ett ständigt arbete med SEO pågår, för att få bra resultat hos sökmotorerna.
I juni 2014 låg försäljningssiffrorna långt över budget, vi hoppas att detta fortsätter.