Remarketing – fånga dina tidigare besökare
Publicerad 01 apr 2016
Google Ads Google TipsVad är remarketing?
Med remarketing kan du nå besökare som har besökt din hemsida tidigare. När besökaren lämnar din hemsida utan att konvertera (göra något som du vill, t ex köpa något av dig), kan du påminna dem genom att visa relevanta annonser när de surfar på nätet. Annonserna visas på hemsidor de besöker eller när de gör en sökning på Google.
Annonseringen sker via Google Adwords och i deras så kallade Display-nätverk.
Hur fungerar remarketing?
När besökaren besöker din hemsida sätts det en så kallad cookie på besökarens dator, och via den kan Google känna av och känna igen besökaren. När det inträffar kan Google sedan visa särskilda annonser för personen. Annonserna kan både vara text- eller bildformat.
Stora fördelar med remarketing
Det finns stora fördelar med remarketing. Du når personer när de troligtvis köper något. Du kan specialanpassa dina annonsmål. Du når personer som söker på Google eller besöker de hemsidor som ingår i Googles Display-nätverk. Du kan öka din konverteringsgrad på avslut.
Här är några exempel som du kan använda remarketing till:
- Du kan nå de besökare som har övergett sin varukorg.
- Du kan nå de besökare som har besökt vissa avdelningar på din sida.
- Du kan nå tidigare besökare och föreslå liknande produkter som de köpt.
- Du kan nå dina viktigaste kunder med specialanpassade budskap
Dynamisk remarketing?
Dynamisk remarketing tar remarketing ett steg längre. Via dynamisk remarketing kan du visa annonser som innehåller produkter och tjänster som din besökare tittade på när de gjorde ett besök på din hemsida. Google skapar annonser automatiskt (parar ihop bild och text) och försöker förutse vilken dynamisk annonslayout som fungerar bäst för besökaren. Denna funktion kräver ett flöde från Google Merchant Center.
Med remarketing kan du få tillbaka dina besökare och öka din försäljning. Undersökningar visar även på att konverteringsgraden ökar markant med remarketing.