Hur kan jag sökmotoroptimera själv?
Publicerad 31 okt 2017
Google Howto SEO TipsDu kan sökoptimera själv och du bör ha det i åtanke varje gång du publicerar en ny sida. Men för att lyckas behöver du några grundläggande kunskaper.
1. Sökordsanalys
För att kunna optimera din webbplats måste du veta vad du ska optimera den för. Vilka är de sökord och sökfraser som du vill bli hittad på? Gör en analys över dina viktigaste sökord. Gör det enkelt till en början och håll nere antalet. Fem sökord, max tio kan vara lämpligt att börja med.
2. Sökord/sökfraser
Är det viktigast för dig att bli hittad på enskilda sökord eller sökfraser? Om du driver ett hotell kunde det ju vara bra att bli hittad på sökningen "hotell", eller...? Här måste du väga investeringen mot nyttan du skulle ha av att lyckas komma topp tio på ett visst sökord. Med exemplet "hotell" behöver du göra en rejäl investering för att lyckas med. Dessutom skulle troligen merparten av trafiken inte vara till någon nytta för dig och enbart vara en kostnad. Bättre då att rikta in sig på sökfraser i stil med "hotell Sollentuna". Eller varför inte sökmotoroptimera för frasen "bra hotell i Sollentuna för konferenser".
3. Titel, rubrik och innehållstexter - On Page
Innan du lägger tid och/eller pengar på något annat, behöver grunden för din SEO vara på plats. För riktigt länge sedan, runt 2005, kunde man om man var lagd åt det hållet försöka lura sökmotorerna. Det går inte nuförtiden. Du måste skriva om det du vill bli hittad på och du behöver göra det på ett specifikt sätt. Rent tekniskt är det inte speciellt svårt, så läs vidare.
4. Titel
Sidans titel eller Meta Title, anses av många SEO-experter som den enskilt viktigaste parametern att optimera. Titeln ska innehålla ditt sökord och bör även innehålla ditt företagsnamn. Varje sida på din webbplats ska ha en unik titel. Rekommendationen är att din titel innehåller 50-65 tecken.
5. Beskrivning
Sidans beskrivning eller Meta Description, beskriver innehållet på din sida för sökmotorerna. Men den visas även oftast för dina besökare i sökresultatet. Det gör att beskrivningen behöver vara både säljande, informativ och sökoptimerad. Beskrivningen ska vara unik för varje sida och innehålla ditt sökord som du vill bli hittad på. Antal tecken som beskrivningen ska bestå av har varierat lite genom åren. Nuvarande rekommendation är att din beskrivning innehåller 120-155 tecken.
6. Nyckelord
Nyckelord eller Meta Keywords har inte använts av Google sedan 2009. I nuläget tror vi inte att någon sökmotor använder sig av nyckelord. Du bör alltså inte lägga tid på denna parameter. Dessutom om du anger många nyckelord, kan det inverka negativt för din SEO.
7. Rubriker
Rubriker ska vara säljande, informativa och innehålla ditt sökord. Rubriken bör inte vara samma som sidans titel. Samtliga rubriker ska sättas med HTML-taggen <H>. Huvudrubriken som är den viktigaste märks upp med taggen H1, underrubriker med H2, H3 osv. Använder du ett kompetent CMS (webbpubliceringssystem) sköter vanligen systemet detta åt dig.
8. Innehållstexter
Dina innehållstexter måste också optimeras för ditt sökord. Här brukar man prata om sökordets densitet i förhållande till textens omfattning, alltså ditt sökord måste upprepas x antal gånger. Vi tror att det är bästa är att skriva för dina besökare, inte för sökmotorerna. Med en skillnad, var lite "tjatigare". Upprepa sökordet lite oftare på ett naturligt vis. Se till att texten är läsvärd och att besökaren har en behållning av den. Vid motsatsen spelar det ju ingen roll om du blir hittad, om ingen vill läsa det du skrivit.
9. Navigering och intern länkstruktur
Den här biten kan du ev behöva hjälp med av din webbutvecklare/webbyrå. Generellt kan man säga att samtliga sidor på din webbplats ska kunna nås genom att man klickar sig fram till dem. Navigeringen är bäst om den är byggd med vanliga textlänkar istället för avancerade javascript och absolut inte Flash. Dina viktigaste sidor bör ligga högt upp i hierarkin, inte tvärtom. Att använda sig av Breadcrumbs eller brödsmulor, underlättar både för din besökare och Google.
10. Domäner, URL:er och webbadress
Redan när du skaffar ett domännamn, kan du tänka SEO. Om du säljer en viss tjänst på en geografisk ort, är det säkert så dina besökare kommer att söka efter dina tjänster/produkter. Tex om man söker efter en Trafikskola i Halmstad, är domänen halmstadtrafikskola.se rätt bra att ha.
Även adressen till enskilda sidor bör innehålla sökordet. Vill du bli hittad på "Skidor" bör sidans adress vara "dindomän.se/skidor". Är den geografiska orten viktig också, kan det vara bra med "dindomän.se/skidor-i-halmstad".
11. Mobilanpassning
Sedan Mobilegeddon 2015, har Google mobilanpassning som en rankingfaktor i sin algoritm. Om du har en sajt som inte är mobilanpassad, kan du inte räkna med att synas alls i princip på sökningar gjorda på mobila enheter. Vanligaste lösningen på detta, är att bygga om webbplatsen med responsiv design.
12. Hastighet
Dina besökare gillar inte långsamma sajter, det gör inte Google heller. Långsamma webbplatser har svårare att få bra sökresultat och Google tar hänsyn till din sajts laddningstid. Om du inte själv är webbutvecklare, kan det vara svårt att lösa detta på egen hand. Det beror på ditt CMS, hur olika objekt och element cashas, komprimerad kod mm. En sak du kan göra själv, är att enbart använda webbanpassade och optimerade bilder. Du kan testa din sajts hastighet med Google PageSpeed Insights.
13. Duplicerat innehåll
Identiskt innehåll på flera sidor på din egen sajt eller som på någon annan, är negativt enligt Google. Det är ju självklart att du inte kopierar texter rakt av från någon annan och publicerar på din egen sajt. Men för tex e-handlare kan det bli ett dilemma om de säljer samma produkter som många andra. Om möjligt, anpassa alltid texterna så att de kan bli unika för dig.
14. Strategi för inlänkar Off page
Länkstrategier är omfattande och kanske det som är klurigast att lösa. Vissa strategier som var gångbara för 5-10 år sedan, kan vara direkt skadliga för din sajt idag. En av Googles framgångsfaktorer i början, var just sättet de vägde in länkar till en sajt. Väldig kortfattat kommer här några tips på hur du kan skaffa relevanta inlänkar till din sajt.
- Innehållsmarknadsföring eller Content Marketing - skriv så bra innehåll så att andra vill länka till dig.
- Länkbyte - byt länkar med andra relevanta sajter.
- Använd ditt nätverk - leverantörer, kunder och samarbetspartners.
- Gästblogga - skriv artiklar hos relevanta bloggare, få med dina egna länkar.
- Bygg satellitsajter - skapa egna sajter kring en viss produkt eller tjänst.
Sökmotoroptimering tar tid
Tänk på att sökmotoroptimering tar tid, du kan inte förvänta dig ett synbart resultat imorgon. För ett långsiktigt resultat får du räkna med minst 6 månader. Under den här perioden kan ditt resultat variera mycket. Det är viktigt att du följer upp ditt arbete och utvärderar vad det ger. Det finns många verktyg man kan använda sig av till detta, enklast är att börja med Google Analytics och Google Search Console.
Vill du ha ett snabbt och exakt resultat, kan du istället titta på sökmotormarknadsföring, SEM, med Google AdWords. Hör av dig så hjälper vi dig.