Google stärker den mobila signalen, mobilanpassad hemsida ännu viktigare
Publicerad 08 apr 2016
Google TipsGoogle gick ut i dagarna att de kommer förstärka den mobila rankingsignalen ännu mer. De bygger vidare på den så beryktade "Mobilegeddon", som kom förra året. Den nya rankingsignalen kommer rullas ut i början av maj.
Vad innebär det för dig?
Om du redan har mobilanpassat din hemsida behöver du inte vara orolig. Du ska inte beröras av denna uppdatering. Men har du inte har mobilanpassat din hemsida ännu kommer du troligtvis märka att din sida kommer ranka sämre på framförallt mobila enheter.
Varför gör Google detta?
Google vill göra internet ännu mer mobilvänlig. Den mobila trafiken har ökat kraftigt och det finns inget som tyder på att den kommer att minska utan det är snarare tvärtom. Du som användare ska få bättre och mer relevanta svar oavsett vilken enhet du använder. Du ska helt enkel få en bättre upplevelse.
Vad bör du göra?
Om dina kunder använder mobila enheter när de besöker din hemsida bör du mobilanpassa den. Tekniken vi rekommenderar är att bygga hemsidan med responsiv design, dvs designen på hemsidan anpassas automatiskt efter vilken enhet som din kund använder, oavsett om det är en mobil, surfplatta eller dator.
Det ska tilläggas att Google säger att om du har en sida med starkt innehåll som är relevant för sökningen kan du fortfarande ranka bra med en hemsida som inte är mobilanpassad.
Testa vad Google säger om din hemsida
Mobilegeddon - vad innebär det?
Vi hjälper dig att anpassa din hemsida för mobila enheter.