Mobilegeddon - vad innebär det?
Publicerad 18 maj 2015
Google TipsDet är extremt viktigt för Google att deras tjänst uppfattas som mobilvänlig. Uppemot 50% av alla sökningar görs via mobilen, då är det viktigt att resultaten som Google presenterar är anpassade för mobila enhheter.
Lite bakgrund
- Google informermerade under februari 2015 att mobilanpassade sajter kommer att premieras vid mobilt sök.
- Nyheten fick stort genomslag i medier som inte brukar rapportera så ingående om SEO-relaterade nyheter som CNN, Forbes och Veckans Affärer.
- I media döptes uppdateringen till Mobilegeddon.
- Den 21 april 2015 rullades uppdateringen ut globalt.
- Google meddelade att för första gången någonsin, görs det fler sökningar via mobil än via desktop.
Vad hände då?
Webbplatser som inte är mobilanpassade på något vis, har fått sämre placeringar vid mobila sökningar efter den 21 april. Än så länge motsvarar det kanske inte de farhågor som fanns inför uppdateringen. Att Google informerar i förväg exakt vad de ska göra och dessutom meddelar ett exakt datum, är lite ovanligt.
Ett skäl till detta kan vara Googles strävan efter att ha så nöjda användare som möjligt. Användare som söker mobilt och som hamnar på mobilanpassade sajter, får en bättre uppplevelse.
Vad kan man göra?
Mobilt sök och mobilt surfande har ökat mycket startkt under de senaste åren och det finns inget som tyder på att det kommmer att minska, snarare tvärtom. Mest troligt kommer Google att fortsätta skruva på algoritmerna för mobilsök.
Om du driver en webbplats som ännu inte är mobilanpassad, bör du titta på att åtgärda det. Det finns flera sätt att lösa detta på. Vanligast är att bygga sajten med responsiv design eller att bygga en separat mobilanpassad hemsida på en subdomän. Googles rekommendation i nuläget är responsiv design.
Låt Google kolla om din sajt är mobilanpassad.
Vill du ha hjälp med att anpassa din webbplats för mobila enheter?