Vilka sidor får ingen trafik från sökmotorerna? (Google Analytics skola del 3 av 5)
Publicerad 01 feb 2014
Google Google Analytics TipsVäldigt ofta fokuserar vi på de sidor som får mest trafik. Det är i de flesta fall helt riktigt. Men ibland är det bra att luta sig tillbaka och tänka till lite. En kul(?) infallsvinkel är att leta upp de sidor som inte får någon eller väldigt liten trafik från sökmotorerna och ställa sig frågan: Varför får de ingen trafik? För lite information på sidorna? Fel sökord i text och rubriker? De sökord som finns på sidan kanske det inte söks efter? Det är kanske dags att ta tag i dessa sidor?
Några enkla tips som du själv kan göra onpage är, se över sökorden på sidan, uppdatera texten, lägg in passande bilder men framför allt, börja att länka in sidorna och gärna från andra sidor med liknande innehåll på din webbplats. Gör länkarna i brödtexten och gärna med en bra länktext (som går att hitta på målsidan). Genom att börja göra internlänkningar till sidorna kommer både besökare och sökmotorerna kunna hitta dit lättare. Det absolut bästa är att få externa länkar till sidorna, men det är en helt annan process. Tips på snarliknande sökord kan du få via Google Keyword tool.
Så här gör du i Google Analytics för att få fram vilka sidor som det gäller:
1. Logga in på Google Analytics
2. Välj Beteende och Webbplatsinnehåll och Alla sidor
3. Välj ikonen pivot
4. Välj Förvärv - Källa droplistan "Pivot efter"
5. Sortera sedan på kolumnen Totalt och lägst värde överst.
Nu ser du vilka sidor som inte får någon eller väldigt lite trafik från sökmotorerna. Det kan mycket väl vara så att dessa sidor inte ens är indexerade av Google än.
Nu har du något att förbättra på din webbplats. Kör hårt!
Har du frågor kring hur du ska använda Google Analytics, hör av dig till oss så hjälper vi dig.
Tidigare artiklar:
När på dygnet når du dina kunder bäst? (Google Analytics skola del 1 av 5)
Vilka är dina bästa ingångssidor? (Google Analytics skola del 2 av 5)