Varför du ska använda UTM-parametrar
Publicerad 25 okt 2016
Google Google Analytics TipsI dagens marknadsföring på nätet är det viktigare än någonsin att mäta vart kunderna kommer ifrån. Annonserar eller kör du kampanjer på nätet och använder Google Analytics för att analysera din trafik? Då ska du använda dig av så kallade UTM-parametrar.
Men vad är UTM då? UTM används för att Google Analytics ska kunna tolka vart dina kunder kommer ifrån. Genom att lägga till dessa UTM-parametrar kan du identifiera vilka kampanjer som skickar trafik till din hemsida. När en besökare klickar på en hänvisningslänk (t ex en banner eller annons på Facebook) skickas parametrarna till Google Analytics där du senare kan analysera dina kampanjer mer ingående.
Här hittar du dina kampanjer med UTM-parametrar i Google Analytics
När väl dina kampanjer med UTM-parametrarna är uppe och rullar som de ska och när de börjar generera trafik till din hemsida kommer du kunna se detta under följande flik/menyval:
Förvärv – Kampanjer – Alla kampanjer
Har du många kampanjer igång får du eventuellt öka ”visa rader” i sidfoten till fler än 10
Hur kan jag använda UTM-parametrar?
Vi skulle säga att du kan eller ska använda det på all marknadsföring som sker på nätet. Lägg till parametrarna på din annonsering på Facebook, Twitter, Linkedin, Youtube eller om du köper någon bannerplats på en hemsida som du vill mäta. Sen men inte minst, använd det även i ditt nyhetsbrev. Där kan du t ex få ut vilka länkar som genererar bäst trafik.
Annonserar du på Google Adwords och har ditt Analytics-konto och Adwords-konto ihoplänkat och har aktiverat automatisk taggning behöver du inte göra något. Analytics spårar automatiskt alla dina Adwords-kampanjer. Annonserar du däremot på andra sökmotorer än Google behöver du använda UTM-parametrar.
Du ska inte använda UTM-parametrar vid internlänkning på din hemsida och du får inte skicka in någon parameter som innehåller uppgifter som kan kopplas till en specifik individ (det kan t ex vara namn, personnummer, e-postadresser och liknande uppgifter).
Vad betyder varje UTM-parameter?
Det finns fem olika parametrar som du kan använda:
utm_source: | Annonsören, webbplatsen eller annat som skickar trafik till din hemsida. Det kan t ex vara: aftonbladet, nyhetsbrev-nr5, facebook. |
utm_medium: | Typ av annonsmedia. Det kan t ex vara: cpc, banner, social, e-post |
utm_campaign: | Den enskilda kampanjens namn, slogan, rabattkod eller liknande för en produkt. |
utm_term: | Sökord för betalda sökningar. Om du taggar betalda sökordskampanjer manuellt, bör du också specificera sökordet med utm_term. |
utm_content: |
Genom att använda denna kan du skilja mellan liknande innehåll eller mellan länkar i din annons. Detta används ofta när du vill köra A/B-testning . T ex om du har två länkar i ditt nyhetsbrev, kan du använda utm_content och ange olika värden för varje länk så kan du se vilken av länkarna som är mest effektiv. |
Här har du ett exempel på hur det kan se ut:
https://www.digifactory.se/sv/backnet-cms.aspx?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=rea-vinter
Källan är ett nyhetsbrev, mediet är email och själva kampanjen är döpt till ”rea-vinter”.
Börja använda UTM-parametrar
Fördelarna är många men främst är att du kan analysera och jämföra kampanjer där du kan få ut vilka som presterar som du vill. Detta medför att du ganska enkelt kan se på vilka kampanjer som du ska lägga din marknadsföringsbudget på. Nackdelarna är att det inte blir lika lätt att analysera och jämföra dina kampanjer i Google Analytics. Du kan heller inte särskilja dem på ett enkelt sätt, vilket innebär att ditt jobb i Google Analytics blir betydligt svårare.
Google har tagit fram ett verktyg där du enkelt kan skapa länkar med UTM-parametrar. Du hittar det här: Campaign URL Builder.
Hör gärna av dig så hjälper vi dig med din webbanalys.