Viktigare än någonsin att mäta dina onlinekampanjer

Varför du ska använda UTM-parametrar

Publicerad 25 okt 2016

Google Google Analytics Tips

I dagens marknadsföring på nätet är det viktigare än någonsin att mäta vart kunderna kommer ifrån. Annonserar eller kör du kampanjer på nätet och använder Google Analytics för att analysera din trafik? Då ska du använda dig av så kallade UTM-parametrar.

Varför du ska använda UTM-parametrar
Varför du ska använda UTM-parametrar

Men vad är UTM då? UTM används för att Google Analytics ska kunna tolka vart dina kunder kommer ifrån. Genom att lägga till dessa UTM-parametrar kan du identifiera vilka kampanjer som skickar trafik till din hemsida. När en besökare klickar på en hänvisningslänk (t ex en banner eller annons på Facebook) skickas parametrarna till Google Analytics där du senare kan analysera dina kampanjer mer ingående.

Här hittar du dina kampanjer med UTM-parametrar i Google Analytics

När väl dina kampanjer med UTM-parametrarna är uppe och rullar som de ska och när de börjar generera trafik till din hemsida kommer du kunna se detta under följande flik/menyval:

Förvärv – Kampanjer – Alla kampanjer

Har du många kampanjer igång får du eventuellt öka ”visa rader” i sidfoten till fler än 10

Här hittar du dina kampanjer med UTM-parametrar
Här hittar du dina kampanjer med UTM-parametrar

Hur kan jag använda UTM-parametrar?

Vi skulle säga att du kan eller ska använda det på all marknadsföring som sker på nätet. Lägg till parametrarna på din annonsering på Facebook, Twitter, Linkedin, Youtube eller om du köper någon bannerplats på en hemsida som du vill mäta. Sen men inte minst, använd det även i ditt nyhetsbrev. Där kan du t ex få ut vilka länkar som genererar bäst trafik.

Annonserar du på Google Adwords och har ditt Analytics-konto och Adwords-konto ihoplänkat och har aktiverat automatisk taggning behöver du inte göra något. Analytics spårar automatiskt alla dina Adwords-kampanjer. Annonserar du däremot på andra sökmotorer än Google behöver du använda UTM-parametrar.

Du ska inte använda UTM-parametrar vid internlänkning på din hemsida och du får inte skicka in någon parameter som innehåller uppgifter som kan kopplas till en specifik individ (det kan t ex vara namn, personnummer, e-postadresser och liknande uppgifter).

Vad betyder varje UTM-parameter?

Det finns fem olika parametrar som du kan använda:

utm_source: Annonsören, webbplatsen eller annat som skickar trafik till din hemsida. Det kan t ex vara: aftonbladet, nyhetsbrev-nr5, facebook.
utm_medium: Typ av annonsmedia. Det kan t ex vara: cpc, banner, social, e-post
utm_campaign: Den enskilda kampanjens namn, slogan, rabattkod eller liknande för en produkt.
utm_term: Sökord för betalda sökningar. Om du taggar betalda sökordskampanjer manuellt, bör du också specificera sökordet med utm_term.
utm_content:

Genom att använda denna kan du skilja mellan liknande innehåll eller mellan länkar i din annons. Detta används ofta när du vill köra A/B-testning . T ex om du har två länkar i ditt nyhetsbrev, kan du använda utm_content och ange olika värden för varje länk så kan du se vilken av länkarna som är mest effektiv.

Här har du ett exempel på hur det kan se ut:

https://www.digifactory.se/sv/backnet-cms.aspx?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=rea-vinter

Källan är ett nyhetsbrev, mediet är email och själva kampanjen är döpt till ”rea-vinter”.

Börja använda UTM-parametrar

Fördelarna är många men främst är att du kan analysera och jämföra kampanjer där du kan få ut vilka som presterar som du vill. Detta medför att du ganska enkelt kan se på vilka kampanjer som du ska lägga din marknadsföringsbudget på. Nackdelarna är att det inte blir lika lätt att analysera och jämföra dina kampanjer i Google Analytics. Du kan heller inte särskilja dem på ett enkelt sätt, vilket innebär att ditt jobb i Google Analytics blir betydligt svårare.

Google har tagit fram ett verktyg där du enkelt kan skapa länkar med UTM-parametrar. Du hittar det här: Campaign URL Builder.

Hör gärna av dig så hjälper vi dig med din webbanalys.

Skaffa en extern marknadsavdelning

Affärsnytta

Skaffa en extern marknadsavdelning

Man måste inte vara ett jättestort bolag med 1000-tals anställda för att ha en egen marknadsavdelning. Anlita oss, så får du en egen marknadsavdelning när du behöver.

Anlita oss

Tre skäl att välja oss som webbyrå

Expertis

Vi har spetskompetens inom ett antal områden. Om vi inte har det, anlitar vi någon av våra samarbetspartners som har det.

Kompetens

Vi är en liten webbyrå. Med ett noga utvalt nätverk av ambitiösa, kompetenta samarbetspartners och leverantörer, med spetskompetens inom sitt område.

Förståelse

Vi är flexibla, lyhörda och lyssnar kanske inte alltid på vad du säger. Utan förstår vad du menar.

Vill du ha en kostnadsfri offert?

Vill du veta hur vi kan hjälpa dig? Begär en kostnadsfri offert idag och få skräddarsydda lösningar för dina behov – snabbt och enkelt!

Förbättra din närvaro på nätet

Ja tack, jag vill gärna få nyheter, tips och bra erbjudanden direkt till min e-postadress.

Vi skickar ut cirka 10 nyhetsbrev per år

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev