Sex tips för bättre Google-placeringar
Publicerad 17 aug 2016
Google TipsFörutsättningarna för att ranka högt hos Google förändras hela tiden. Det finns inga snabbfixar för att få bra placeringar. Som så mycket annat här i livet, är det smartaste att ha en långsiktig plan. Och att konsekvent arbeta med den.
1. Content is king
Vi har poängterat detta sedan tidigt 2000-tal och det är nog viktigare än någonsin. En webbplats utan relevant innehåll kommer Google inte att ranka högt. Vad som är relevant innehåll finns det inget enkelt svar på. Googles primära uppgift med sin sökmotor, är att ge så relevanta sökresultat som möjligt till sina besökare. Utgå från det när du planerar innehållet på din egen sajt.
2. Håll hög kvalitet
Innehållet ska inte bara vara relevant, det behöver hålla en hög kvalitet också. Det ska vara grammatiskt riktigt, vara rättstavat och inte innehålla försök till sökordsspammande. Alltså orimligt upprepande av vissa sökord. Skriv texter som dina besökare vill läsa till punkt. Skriv aldrig texter för sökmotorerna, skriv för dina besökare.
3. Kvalitativa länkar
En av de viktigaste faktorerna som gjorde Google så framgångsrikt vid sekelskiftet, var deras syn på länkar. En sajt som många andra länkar till, är bättre än en sajt som inte har många inlänkar. Detta gäller i högsta grad fortfarande, men kvaliteten och relevansen på länkarna är numera avgörande. Det räcker inte att ha många lågkvalitativa inlänkar, det kommer inte att göra någon skillnad.
4. Tekniska förutsättningar
Under de senaste åren har Google lagt stor vikt vid att även de tekniska förutsättningarna ska vara korrekta. Mobilegeddon är väl det som fick störst medial uppmärksamhet. Här är ett urval av andra parametrar som Google troligen tar hänsyn till i sin algoritm:
- tydlig struktur
- bra navigering på sajten
- ej duplicerat innehåll
- bra svarstider (sajten ska inte vara långsam)
- https-kryptering
- mobilanpassning
Kort sagt, en sajt som ger en bra användarupplevelse, kommer Google att ranka högre.
5. SEO eller SEM
Sedan slutet av februari visas inte längre några textannonser till höger om sökresultatet på Google. Dessutom har de översta annonserna blivit fyra, mot tidigare tre. En förstaplats på Googles organiska resultat, innebär i praktiken i många fall att man visas först på plats 5 under de 4 sökordannonserna. Om det dessutom är en kommersiell sökning som ger ett kartresultat, lokalt sök, hamnar en förstaplats rätt långt ner. Detta gör att fler företag behöver ta ställning till om det räcker med att synas i det organsiska sökresultatet eller om man ska annonsera med Google AdWords.
6. Google blir ännu smartare
Sedan slutet av 2015 använder Google Rankbrain. Rankbrain använder sig av artificiell intelligens för att tolka sökningar där användaren inte riktigt hittar rätt ord. Än så länge råder det lite delade meningar om vikten av Rankbrain. Men enligt Google kan Rankbrain, innehåll och länkar komma att bli de tre viktigaste parametrarna inom SEO. Vår gissning är att AI är något som vi alla kommer att påverkas av mera framigenom.