Marknadsföring i lågkonjunktur
Publicerad 01 aug 2013
Google TipsI dessa turbulenta tider med finanskriser och lågkonjunktur, är det ofta marknadsbudgeten som är bland det första som stramas åt. Kanske man ska göra tvärtom för att få en bättre marknadsposition. Syns du inte, finns du inte är en gammal sanning.
All marknadsföring handlar till slut om att att skapa affärer på nya eller etablerade marknader för ditt företag. I en lågkonjunktur behöver kunden oftast mer underlag för ett beslut än i en högkonjunktur. Du borde alltså egentligen öka din marknadsföring för att uppnå resultat. Dra inte ner på din marknadsföring, gör bättre, smartare reklam istället och se till att du når fler kunder per investerad krona.
Webben är din bästa marknadskanal
- I dag så är i alla fall vår bedömning att det är nog de digitala medierna som kommer att få mer av annonsörens pengar nu när vi går in i en lågkonjunktur, eftersom det är billigare att distribuera, det är väldigt mätbart och det ger också en möjlighet till respons, det är en tvåvägskommunikation, säger Elisabeth Trotzig, VD på IRM (Institutet för Reklam- och Mediestatistik). Källa: Sveriges Radio
- Billigt
Jämfört med tidningar, radio, TV, direktreklam mm, finns det ingen marknadskanal där du får så mycket per investerad krona som i digitala medier. Beroende på vilken aktivitet du gör och hurpass lyckad kampanjen är, kan i vissa fall kontaktkostnaden vara försumbar. - Mätbart
Det finns inget annat media som är så mätbart som webben. Man kan tom säga att det finns inget annat media som ens är jämförbart med hur du kan få statistik på webben. - Respons
Internet och digitala medier ger dig möjligheter till en tvåvägskommunikation som inte är möjlig i andra marknadkanaler. Du kan få direkt respons på dina kampanjer i realtid på webben.
9 tips på lyckad marknadsföring i lågkonjunktur
- Är er marknadsföring kostnadseffektiv? Annonserar ni bara i tryckta medier skulle det troligen vara mer lönsamt att lägga hälften av marknadsbudgeten på webben istället. Hänvisa i era annonser till er webbplats där man får mer information.
- Se över era DR-utskick. Får ni ingen eller liten respons? Satsa på kvalitet istället för kvantitet, färre utskick med bättre, snyggare och roligare erbjudanden. Skippa trista A4-blad i fönsterkuvert, gör något som märks istället!
- Hittar potentiella kunder er webbplats? Om ingen hittar till er hemsida så är den faktiskt helt meningslös, den kostar bara pengar. Lägg tid och pengar på att synas i sökmotorerna. Alla vill synas på de första 10 träffarna, det är inget som sker automatiskt utan ni behöver ha en strategi för det.
- Marknadsför er webbadress, alltid och överallt. I all kommunikation ska webbadressen finnas med, på brevpapper, visitkort, annonser.
- Webben är mycket mer än att bara ha en hemsida. Här finns massor av kostnadseffektiv marknadsföring att göra.
- Våga prova nya vägar. PR och sociala media kan vara effektivt även med en liten budget. Gerillamarknadsföring också.
- Hitta nya sätt att synas och sälja på. Vad som är rätt för ert företag vet bara ni själva eller er reklambyrå. Det finns alltid kreativa lösningar för den som vågar göra något annat än det man alltid gjort.
- Vilka är era bästa kunder, hur vårdar ni dem? Var rädd om stammisarna. Det kostar mycket mer att skaffa nya kunder.
- Ha nöjda kunder. Mun till mun-metoden är fortfarande det absolut bästa sättet att skaffa nya kunder. Sociala media som används på ett bra sätt skapar ofta nöjda kunder. Och nöjda kunder pratar med sina vänner, vilket är det absolut bästa sättet att få nya kunder. Är det någon som hört talas om någon som blivit en nöjd kund tack vare en helsidesannons?
Vill du veta mer om hur du får bättre valuta för din marknadsbudget, kontakta oss eller ring 035-177 330.