Nyhetsbrev är ett effektivt sätt att marknadsföra sig på
Publicerad 01 aug 2013
Nyhetsbrev är ett effektivt sätt att marknadsföra sig och hålla en dialog med sina kunder. Till en kostnad av ett fåtal frimärken, når du tusentals prenumeranter. Men för att lyckas, finns det några saker som du bör tänka på.
Intresseväckande ämne
För att synas i dina prenumeranters inkorgar måste du använda ett ämne som väcker intresse. Annars finns risken att ditt nyhetsbrev blir oläst och hamnar i papperskorgen. Det är t ex bättre att skriva “Vår nya produkt är lanserad” än att skriva “Nyhetsbrev nr 7”.
Kortfattad ingress
Nu har du kommit så långt att din prenumerant har valt att titta på ditt nyhetsbrev. Nu har du några sekunder på dig att fånga intresset. Skriv en kortfattad ingresstext som sammanfattar innehållet i ditt utskick och lockar till att läsa vidare.
Rubriker
Rubrikerna på dina artiklar är det som dina läsare kommer att se först. Skriv korta, konkreta rubriker som gör att man läser vidare.
Texter
Den gyllene regeln för texter i nyhetsbrev är: berätta tillräckligt för att väcka intresse, men säg inte allt. Oftast är det huvudsakliga syftet med ditt nyhetsbrev att locka besökare till din webbplats.
Länkar
Mest effektivt är att i slutet av din artikeltext, ha en tydlig länk med en uppmanande länktext. De vanligaste, men kanske inte mest effektiva, är att där skriva “Klicka här” eller “Läs mer”. Prova istället att t ex skriva “Här kan du lära dig mer om nyhetsbrev”.
Målsidor
Ta väl hand om din besökare när du fått hen till din målsida. Gör det så enkelt och tydligt som möjligt att beställa, kontakta er, köpa eller vad det är som syftet är.