Tips på vad du bör tänka på när du byter leverantör för din e-post.

Lathund vid byte av e-postleverantör

Publicerad 01 mar 2014

E-post Howto Tips

Följande är tips på vad du bör tänka på när du byter leverantör för din e-post. Råden gäller vid e-post av typen POP3. Vid byte av Exchange-konton rekommenderar vi att du anlitar en datatekniker som hjälper dig med konfiguration på plats.

Lösenord

Om du vill ha samma lösenord för e-postkonton som nuvarande, behöver vi få information om dessa innan de nya kontona skapas.

Ladda ner

Innan de nya e-postkontona tas i bruk är det viktigt att du laddar ner samtlig e-post från din nuvarande leverantör till lokal disk (din dator alt er fil-server). Detta gäller i synnerhet om du enbart använder webbaserad e-post, webbmail. Med att ladda ner menar vi att du ansluter till din nuvarande e-postserver via POP3 och hämtar hem dina e-postmeddelande. Detta gör man via ett e-postprogram som t ex MS Outlook. Uppgifter till din e-postserver får du från din nuvarande leverantör.

Med vårt e-postupplägg får du även tillgång till en webbmail-funktion. Denna är i första hand tänkt som ett alternativt sätt att alltid ha möjlighet att nå din e-post. Vi rekommenderar dock alltid att du använder dig av ett lokalt e-postprogram, t ex MS Outlook, där e-post laddas ner till lokal dator.

Gör Backup

Vi gör daglig backup på samtliga e-postkonton i våra system. Backup görs enbart på e-post som ännu inte är nedladdad till lokal dator. Ta därför för vana att alltid göra lokala backuper av all din e-post.

Parallella konton

För att undvika att e-post missas rekommenderar vi att du har både de nya och gamla e-postkontona igång under en övergångsperiod. Detta för att det kan ta upp till 48 timmar innan en ompekad domän slår igenom globalt.

Säg upp gamla leverantören

När de nya e-postkontona är uppsatta och allt fungerar som det ska, kan du säga upp avtalet med den tidigare leverantören. Vi rekommenderar att du har en månad med dubbla avtal.

Skaffa en extern marknadsavdelning

Affärsnytta

Skaffa en extern marknadsavdelning

Man måste inte vara ett jättestort bolag med 1000-tals anställda för att ha en egen marknadsavdelning. Anlita oss, så får du en egen marknadsavdelning när du behöver.

Anlita oss

Tre skäl att välja oss som webbyrå

Service

Vår förhoppning är att du ska känna att vi är mer än en leverantör. Någon som faktiskt bryr sig om att du får den bästa lösningen för dig.

Expertis

Vi har spetskompetens inom ett antal områden. Om vi inte har det, anlitar vi någon av våra samarbetspartners som har det.

Kompetens

Vi är en liten webbyrå. Med ett noga utvalt nätverk av ambitiösa, kompetenta samarbetspartners och leverantörer, med spetskompetens inom sitt område.

Vill du ha en kostnadsfri offert?

Vill du veta hur vi kan hjälpa dig? Begär en kostnadsfri offert idag och få skräddarsydda lösningar för dina behov – snabbt och enkelt!

Förbättra din närvaro på nätet

Ja tack, jag vill gärna få nyheter, tips och bra erbjudanden direkt till min e-postadress.

Vi skickar ut cirka 10 nyhetsbrev per år

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev