Lathund vid byte av e-postleverantör
Publicerad 01 mar 2014
E-post Howto TipsFöljande är tips på vad du bör tänka på när du byter leverantör för din e-post. Råden gäller vid e-post av typen POP3. Vid byte av Exchange-konton rekommenderar vi att du anlitar en datatekniker som hjälper dig med konfiguration på plats.
Lösenord
Om du vill ha samma lösenord för e-postkonton som nuvarande, behöver vi få information om dessa innan de nya kontona skapas.
Ladda ner
Innan de nya e-postkontona tas i bruk är det viktigt att du laddar ner samtlig e-post från din nuvarande leverantör till lokal disk (din dator alt er fil-server). Detta gäller i synnerhet om du enbart använder webbaserad e-post, webbmail. Med att ladda ner menar vi att du ansluter till din nuvarande e-postserver via POP3 och hämtar hem dina e-postmeddelande. Detta gör man via ett e-postprogram som t ex MS Outlook. Uppgifter till din e-postserver får du från din nuvarande leverantör.
Med vårt e-postupplägg får du även tillgång till en webbmail-funktion. Denna är i första hand tänkt som ett alternativt sätt att alltid ha möjlighet att nå din e-post. Vi rekommenderar dock alltid att du använder dig av ett lokalt e-postprogram, t ex MS Outlook, där e-post laddas ner till lokal dator.
Gör Backup
Vi gör daglig backup på samtliga e-postkonton i våra system. Backup görs enbart på e-post som ännu inte är nedladdad till lokal dator. Ta därför för vana att alltid göra lokala backuper av all din e-post.
Parallella konton
För att undvika att e-post missas rekommenderar vi att du har både de nya och gamla e-postkontona igång under en övergångsperiod. Detta för att det kan ta upp till 48 timmar innan en ompekad domän slår igenom globalt.
Säg upp gamla leverantören
När de nya e-postkontona är uppsatta och allt fungerar som det ska, kan du säga upp avtalet med den tidigare leverantören. Vi rekommenderar att du har en månad med dubbla avtal.