Optimera för sökfraser, inte enskilda sökord
Publicerad 17 jun 2013
Att göra en sökordsanalys är svårt. Ett vanligt misstag, i synnerhet om man inte är van, är att fokusera på enskilda sökord istället för sökfraser.
Vi ska ta ett extremt exempel för att visa vad vi menar.
Om du har ett konferenshotell i Halmstad, borde "hotell", "konferens" och "halmstad" vara viktiga sökord för dig. Om du väljer att optimera för varje enskilt sökord, kommer det att dels innebära väldigt mycket arbete och en STOR marknadsbudget, dels kommer du troligen inte få den konvertering du önskar.
Att finnas med på topp 10 på sökningen "hotell" kan säkert ge dig många besökare på din webbplats, men det kommer mest troligen att ha en väldigt låg konvertering. Placeringarna i sökresultatet är inte det viktigaste, det viktigaste är att konverteringen är hög, alltså att besökarna på din webbplats på ett eller annat sätt blir dina kunder.
Sökfraser
Om du istället väljer att optimera för sökfrasen "hotell, konferens, halmstad", är chansen väldigt mycket högre att besökarna som du får till din webbplats, är potentiella kunder. Konkurrensen kommer att vara betydligt lägre och din marknadsbudget får mindre hål i sig.
Tre viktiga nyckeltal inom SEO
- Konverteringen - besökaren som hamnar på din hemsida, ska ha hamnat rätt och konvertera från besökare till att bli din kund. På ett eller annat vis. Då har du valuta för investeringen.
- Den faktiska söktrafiken - om vi väljer att optimera för sökordet "snabelnäsrensare", spelar det ingen roll att vi ligger på topp 10 hos Google. För det är ingen eller alldeles för få som söker efter det.
- Placering i sökresultatet - optimera för relevanta sökfraser och se till att få (och behålla) bra placeringar i resultatlistorna.
Kontakta oss, så kan vi diskutera hur vi kan hjälpa dig.