När på dygnet når du dina kunder bäst? (Google Analytics skola del 1 av 5)
Publicerad 01 jan 2014
Google Google Analytics TipsIdag tänkte vi dra igång en Google Analytics skola som består av 5 delar. Vi kommer dela med oss av några tips som vi tycker är väldigt användbara. Vi börjar med:
När på dygnet besöker dina kunder din webbplats?
Genom att publicera ny information när besöken är som mest, kan du nå så många besökare som möjligt direkt. Men hur får jag då reda när besöken görs på min webbplats tänker du?
Om du har Google Analytics installerat på din webbplats (vilket 95% av våra kunder har) gör du enligt följande:
1. Logga in på ditt konto på Google Analytics
2. Välj Förvärv, All trafik och Kanaler i vänsterspalten
3. Klicka sedan på Sekundär dimension och välj Tid och Timme.
I tabellen som dyker upp nu, ser du hur trafiken på din webbplats fördelar sig under dygnet. Är det någon särskild kanal som du är intresserad av, kan du använda dig av filterfunktion (sökrutan) genom att skriva in kanalens namn för att bara få timmarna för denna kanal.
Det kan alltså löna sig att publicera information på vissa tidpunkter på dygnet. Tänk på det nästa gång du publicerar något på din webbplats och försök att dra nytta av det.
TIPS! Har du datumpublicering påslagen i BackNet CMS i någon av dina tjänster (t ex erbjudande, nyheter, puffar) är det lätt att sätta datum och tid och skapa nyheter i förtid. Läs även artikel "Då når du kunden online" på Idg.
Nästa gång tar vi upp "Vilka är dina bästa ingångssidor".