Kan jag sökmotoroptimera själv?
Publicerad 01 maj 2010
Google SEO TipsDet kan du absolut göra. Mycket av det som sökmotorerna söker efter finns i ditt innehåll på din hemsida och den kan du förhoppningsvis uppdatera själv. Det som krävs är lite tid, engagemang och grundläggande kunskap om vad sökmotorerna letar efter.
Det här är en gammal artikel, läs "14 tips på hur du kan sökmotoroptimera själv" istället.
Sökmotoroptimera din hemsida redan från början
Det naturliga sättet att se till att en sajt placerar sig högt upp i sökmotorernas resultatlistor, är att sökoptimera sajten redan från början. Det vill säga göra den så läsbar som möjligt för sökmotorerna, alltså, att göra den sökbar. Det uppnår du genom att se till att din webbplats byggs på ett sökmotoranpassat sätt av ex den webbyrå du anlitar.
Läs igenom listan nedan och sätt igång.
1. Content is king
Vad du skriver om i rubriker, brödtexter och innehåll tar sökmotorerna stor hänsyn till.
2. Rätt sökord
Använd ord och benämningar som du tror att dina besökare använder sig av. Ett exempel; vi tycker att vi gör webbplatser, men våra kunder kallar det oftast hemsidor, alltså måste vi kalla våra produkter hemsidor.
3. Title
Högst upp i webbläsarens namnlist hittar du sidans namn, title. Den används som huvudrubrik i listningarna över sökresultaten hos såväl Google som hos Bing, Yahoo!, Eniro och andra. Se till att title-taggen innehåller det ord du tror att folk söker på! Och gärna en uppmaning som t ex "Köp produkt X hos oss". Title ska vara unik för varje sida! Rekommendationen är att title består av 45-60 tecken.
4. Rubriker
Sökmotorerna värdesätter rubriker högre än brödtext. Om sökmotorn hittar en rubrik som överensstämmer med en sökfras, får det högre ranking. Det gör att rubriken "Välkommen till vår hemsida" på indexsidan inte är så lyckad ur ett sökmotorperspektiv. Huvudrubriken på varje sida ska vara HTML-taggen H1 och den ska vara unik!
5. Metataggar
Metainformation är den icke synliga delen av en webbsida som har till uppgift att informera sökmotorerna om vad webbsidan handlar om. I nätets barndom var det till stor del meta-taggarna som sökmotorerna tittade på. Så är det inte längre och det är egentligen två av meta-taggarna som man behöver lägga kraft på, Meta Title och Meta Description.
Meta Title se beskrivning ovan.
Meta keywords är en lista med termer som har till uppgift att upplysa sökmotorn om webbsidans viktigaste ord - själva sökorden. Använd 3 - 6 sökord, även pluralis, som du anser är viktiga sökord för er. Sedan hösten 2009 tar Google inte hänsyn till Keywords, men andra sökmotorer kan göra det.
Meta Description skall sammanfatta vad webbsidan handlar om, samt återge vem som är avsändare. Skriv den säljande. Man bör hålla sig till en viss mängd text (max 25 ord) eftersom denna, till skillnad mot meta keywords, är synlig för sökmotorerna samt deras användare. Google har på senare tid börjat använda meta description som beskrivning till den klickbara titeln i resultatlistan, vilket medfört att det numera är av stor vikt hur denna formuleras för att locka besökare. Sökmotorerna lägger även vikt vid om det sökord som genomsyrar webbsidans innehåll finns representerad i meta description. Meta description ska vara unik för varje sida. Rekommendationen är att beskrivningen består av 135-160 tecken.
6. Länkar
In- och utlänkningar är en mycket viktig del om du vill hamna högre hos sökmotorerna. En sida som många andra webbsidor länkar till, rankas högre hos sökmotorerna.
7. Smarta domännamn
Var smartare än dina konkurrenter, använd dig av kompletterande domännamn som är lätta att komma ihåg. Det kan även vara namnet på era produkter och tjänster. Här kommer några exempel;
www.webbpubliceringsverktyg.se
www.epost-utskick.se
Tänk även på att merparten av svenska surfare kan använda webbadresser med å, ä, ö, utan något tilläggsprogram.
8. Sökmotorannonsering
Ett komplement till att optimera din webbplats för sökmotorerna är att även sökordsannonsera hos dem. Vissa anser att en köpt träff inte är lika intressant som en ur det organiska resultatet. Andra menar att den som betalar för att synas på det jag sökt efter, borde vara en bra träff. Oavsett vilket, är det ett sätt som vi tror kan generera trafik och resultat till din webbplats.
9. Registrera din sida
Registrera din sajt hos sökmotorerna och i katalogtjänster. Det finns en uppsjö av dessa, det räcker att du väljer de viktigaste. Tänk på att endast anmäla din webbplats en gång per sökmotor, annars riskerar du att bli utesluten från deras index.
Sökmotorer
Registrera din sajt hos Google
Registrera din sajt hos Bing
Registrera din sajt hos Yahoo
Kataloger
Den Amerikanska tjänsten DMOZ drivs av Netscape, och är en bra katalog att registrera sig i. Var medveten om att det kan ibland ta väldigt lång tid innan man kommer med i katalogen, upp till flera månader.
Infoo.se (tidagare SUNET) är den svenska motsvarigheten till DMOZ och drivs av KTH. Att registrera sig på Infoo är mycket bra för svenska webbplatser, deras sidor har hög rankning (Pagerank) av Google och andra sökmotorer.
Infoo.se registreringssida
10. Mindre kod, rätt kod
Att sidor med mindre kod klarar sig bättre i sökresultaten är en gammal sanning. Bästa sättet att uppnå detta är att bygga sidan enligt gällande webbstandard. Enligt gällande webbstandard skall tabeller ej användas för layout-ändamål och frames bör undvikas helt. Istället bör ramverket för designen byggas helt i CSS (Cascading Style Sheet).
11. Undvik flash
Flash bör enbart användas som enskilda objekt på en webbplats och då endast för bilder och animeringar, aldrig för text. Texter som är skapade i flash, indexeras inte alls av sökmotorerna och det blir en betydligt tuffare uppgift att alls komma med i sökmotorerna. En webbplats helt byggd i flash blir även mycket svårtillgänglig för de med någon typ av funktionshinder. Man räknar med att 10-20% av befolkningen har någon form av funktionshinder. Vem har råd att bortse från dem.
12. Var sparsam med javascript
Sökmotorernas spindlar kan numera följa javascript, men det är inte säkert att de gör det. Att använda mycket javascript till olika funktioner på sin hemsida, kan därför innebära ett sämre sökresultat.
13. Anlita rätt webbyrå
Om man gör rätt från början, blir allting mycket enklare. Om din webbplats byggs enligt internationell webbstandard och följer riktlinjer för tillgänglighet från WAI och Verva, kommer den att ha bättre förutsättningar hos sökmotorerna.
PS. Läs gärna vidare på 9 tips om så sökmotoroptimerar du själv med hjälp av BackNet CMS eller sex sätt att marknadsföra din hemsida.